Baza wiedzy rynkowej
Przeglądasz profil popularny
Mówiono o jakości powietrza w budynkach edukacyjnych
Już szósta z kolei ogólnopolska konferencja "Problemy jakości powietrza wewnętrznego w Polsce" odbyła się w połowie listopada 2001 na warszawskiej Politechnice. Organizatorem jest Instytut Ogrzewnictwa i Wentylacji. W tym roku uwagę poświęcono jakości powietrza w budynkach edukacyjnych. Temat ten podjęto, ponieważ coraz częściej mówi się o złej jakości powietrza w klasach szkolnych oraz jego wpływie na zdrowie dzieci i nauczycieli.
Pierwszy dzień obrad poświęcony został problematyce jakości powietrza w pomieszczeniach przeznaczonych do nauki dzieci i młodzieży. Wśród zagadnień decydujących o złych warunkach zdrowotnych w pomieszczeniach przeznaczonych do nauki wymieniano przede wszystkim:
W drugim dniu obrad dyskusja dotyczyła problematyki edukacji w dziedzinie jakości powietrza w odniesieniu do różnych rodzajów budynków, nie tylko szkolnych.
W dyskusji głos zabierali przedstawiciele środowiska lekarzy, epidemiologów oraz inżynierów. Zwracano uwagę między innymi na fakt, że z brakiem wystarczającej wiedzy w odniesieniu do wentylacji naturalnej spotkać się można nie tylko u ludzi nie związanych profesjonalnie z budownictwem ale również u przedstawicieli architektów, audytorów energetycznych oraz służb kontrolnych. Świadczyć o tym mogą takie zjawiska jak:
Więcej szczegółowych informacji o konferencji można znaleźć na stronie http://www.iow.is.pw.edu.pl/iaq
Informacja na podstawie materiałów organizatorów konferencji
Pierwszy dzień obrad poświęcony został problematyce jakości powietrza w pomieszczeniach przeznaczonych do nauki dzieci i młodzieży. Wśród zagadnień decydujących o złych warunkach zdrowotnych w pomieszczeniach przeznaczonych do nauki wymieniano przede wszystkim:
- brak ustawowego zobowiązania do dokonywania kontroli stanu jakości powietrza wewnętrznego w toku użytkowania pomieszczeń,
- brak unormowania dopuszczalnego poziomu stężenia CO2, całkowitej ilości lotnych związków organicznych oraz innych charakterystycznych zanieczyszczeń, mogących służyć jako prosty wskaźnik jakości powietrza w szkołach,
- brak egzekwowania wymogu wykonywania obliczeń potwierdzających możliwość uzyskania wymaganej intensywności wymiany powietrza dla przyjętego układu wentylacji naturalnej.
W drugim dniu obrad dyskusja dotyczyła problematyki edukacji w dziedzinie jakości powietrza w odniesieniu do różnych rodzajów budynków, nie tylko szkolnych.
W dyskusji głos zabierali przedstawiciele środowiska lekarzy, epidemiologów oraz inżynierów. Zwracano uwagę między innymi na fakt, że z brakiem wystarczającej wiedzy w odniesieniu do wentylacji naturalnej spotkać się można nie tylko u ludzi nie związanych profesjonalnie z budownictwem ale również u przedstawicieli architektów, audytorów energetycznych oraz służb kontrolnych. Świadczyć o tym mogą takie zjawiska jak:
- powszechne stosowanie nie przemyślanych i nie popartych obliczeniami projektowymi układów wentylacji grawitacyjnej,
- ograniczenie kontroli eksploatacyjnej działania wentylacji tylko do sprawdzania drożności kanałów, bez kontroli warunków dopływu powietrza oraz oceny intensywności jego wymiany,
- nieuzasadnione przekonanie, że zastosowanie rozszczelnionych okien czy nawiewnika umieszczonego w oknie lub w ścianie, zapewnia wystarczającą skuteczność wentylacji,
- brak jednoznacznego rozróżniania wymagań dla stanowisk pracy fizycznej i umysłowej, które z urzędu podlegają kontroli Inspekcji Pracy.
Więcej szczegółowych informacji o konferencji można znaleźć na stronie http://www.iow.is.pw.edu.pl/iaq
Informacja na podstawie materiałów organizatorów konferencji
• Dodano: 20 grudnia 2001